Penggunaan Alat Peraga pada Mata Pelajaran IPA Fisika tentang Bunti Di Sekolah Dasar

Authors

  • Alvi Syafaatu Rosidah UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember
  • Asyahidah Alqurni UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember
  • Muhammad Suwigno Prayogo UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember

DOI:

https://doi.org/10.58577/dimar.v4i2.82

Keywords:

Teaching Aids, Physics Science Lesson, Elementary School

Abstract

The purpose of this study was to describe the use of visual aids in the science subject Physics about sound in elementary schools. This study used a qualitative approach using the library research method, data collection techniques using observation (text study), and documentation. In the data analysis technique, the researcher used Source Triangulation. The results showed that students' learning motivation had a significant effect on science learning outcomes. Online learning and learning motivation simultaneously contribute 15.9% to the learning outcomes of fourth-grade students in elementary schools. In addition, there is a positive correlation between students' learning motivation and science learning achievement, with the magnitude of the correlation at a significant level.

References

Agus, S. Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam Di Indonesia, Jakarta. Alslizar. (2017). Hafal Mahir Materi Ipa/Mi Kelas 4,5,6. Jakarta: Gramedia Widiasarana Indonesia, 2003.

Arikunto, Suharsimi. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. (Edisi Revisi). Jakarta: Rineka Cipta, 2010.

Asyhar, R. Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Referensi Jakarta, 2012.

Aunurrahman. Belajar Dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta, 2010.

Bunda, Ayu Permata, Maison Maison, Dwi Agus Kurniawan, And Rohimat Rohimat. “Analisis Kesulitan Siswa Dalam Memecahkan Masalah Fisika Materi Rangkaian Arus Searah.” Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Sains, 2021.

Camalia, Fayeza, Hadi Susanto, And Susilo Susilo. “Pengembangan Audiobook Dilengkapi Alat Peraga Materi Getaran Dan Gelombang Untuk Tunanetra Kelas.” Upej Unnes Physics Education Journal, Volume 5, Nomor 2, 2016. Https://Doi.Org/10.15294/Upej.V5i2.13623.

Darmansyah. Strategi Pembelajaran Menyenangkan Dengan Humor. Jakarta: Bumi Aksara, 2011.

Daryanto. Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media, 2010.

Depdiknas. Panduan Pengembangan Model Pembelajaran Ipa Terpadu. Depdiknas Direktorat Jendral Pendidikan Dasar Dan Menengah Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Pertama, 2009.

Dewi. Teori Dan Pengukuran Pengetahuan , Sikap Dan Perilaku Manusia. Yogyakarta: Nuha Medika, 2010.

Giancoli, Douglas C. Fisika Edisi Ke-5 Jilid 1. Jakarta: Erlangga, 2010.

J. Moeleong, Lexy. Metodologi Penelitian Kualitatif Edisi Revisi. Badung: Pt Remaja Rosdakarya Offse, 2009.

Kanginan, Marthen. Fisika 2. Jakarta: Erlangga, 2018.

Karimah, Heptiana N., Bambang Subali, Ellianawati Ellianawati, Langlang Handayani, And Natalia E. S. “Pengembangan Alat Peraga Efek Doppler.” Prosiding Seminar Nasional Lontar Physics Forum, October, 2019.

Kustiawan, U. Pengembangan Media Pembelajaran Anak Usia Dini. Penerbit Gunung Samudera [Grup Penerbit Pt Book Mart Indonesia], 2016.

Munawir, Ahmad, And Nurdin Kaso. “Efektivitas Pendekatan Keterampilan Proses Pada Pembelajaran Konsep Bunyi Di Sekolah Dasar.” Didaktika : Jurnal Kependidikan, Volume 14, Nomor 2, Maret, 2022. Https://Doi.Org/10.30863/Didaktika.V14i2.963.

Muzaini, M Choirul, And Nurul Fadhilah. “Strategi Contekstual Teaching And Learning Pada Pembelajaran Fiqih Di Mi Miftahul Ulum.” Attractive : Innovative Education Journal, Volume 4, Nomor 3, Oktober, 2022. Http://Dx.Doi.Org/10.51278/Aj.V4i3.498.

Muzaini, M. Choirul, And Ichsan Ichsan. “Implementasi Nilai Humanisme Dalam Pembelajaran Akidah Akhlak Untuk Menumbuhkan Sikap Sopan Santun Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah.” Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, Volume 9, Nomor 2, Januari, 2023. Https://Doi.Org/10.5281/Zenodo.7572953.

Muzaky, Ahmad Furqon, And Jeffry Handhika. “Penggunaan Alat Peraga Sederhana Berbasis Teknologi Daur Ulang Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Materi Vektor Dalam Kelas Remedial Smkn 1 Wonoasri Tahun Pelajaran 2014/2015.” Prosiding : Seminar Nasional Fisika Dan Pendidikan Fisika, Volume 6, Nomor 3, September, 2015.

Nomleni, Fransina Thresiana, And Theodora Sarlotha Nirmala Manu. “Pengembangan Media Audio Visual Dan Alat Peraga Dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Dan Pemecahan Masalah.” Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, Volume 8, Nomor 3, September, 2018. Https://Doi.Org/10.24246/J.Js.2018.V8.I3.P219-230.

Praptaningrum, Agnes. “Penerapan Bahan Ajar Audio Untuk Anak Tunanetra Tingkat Smp Di Indonesia.” Jurnal Teknologi Pendidikan : Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pembelajaran, Volume 5, Nomor 1, Agustus, 2020. Https://Doi.Org/10.33394/Jtp.V5i1.2849.

Prastowo, Andi. Metode Penelitian Kualitatif Dalam Perspektif Rancangan Penelitian. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2016.

Rohman, Syaifur. “Urgensi Mendongeng Dalam Membangun Budaya Membaca Pada Anak.” Dimar: Jurnal Pendidikan Islam, Volume 3, Nomor 2, June, 2022.

Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif Dan Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2016.

Supardi, Kanisius. “Media Visual Dan Pembelajaran Ipa Di Sekolah Dasar.” JIPD (Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, Volume 1, Nomor 2, Juli, 2017.

Susanto, Ahmad. Teori Belajar Di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana, 2014.

Susanto, Joko. “Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Lesson Study Dengan Kooperatif Tipe Numbered Heads Together Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar IPA di SD.” Journal of Primary Education, Volume 1, Nomor 2, 2012. Https://Doi.Org/10.15294/Jpe.V1i2.785.

Susilawati, Doyan, Aris. Sutrio, Kosim, And Muhammad Taufik. “Desiminasi Penggunaan Alat Peraga Untuk Penguatan Konsep Ipa Guru-Guru SMP Se-NTB.” Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, Volume 1, Nomor 1 Pebruari, 2018. Https://Doi.Org/10.29303/Jppm.V1i1.482.

UU Sisdiknas No. 20 Tahun 2003. Bandung: Fokusmedia, 2003.

Downloads

Published

2023-06-16

How to Cite

Rosidah, A. S., Alqurni, A., & Prayogo, M. S. (2023). Penggunaan Alat Peraga pada Mata Pelajaran IPA Fisika tentang Bunti Di Sekolah Dasar. DIMAR: Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 298–316. https://doi.org/10.58577/dimar.v4i2.82