Moderasi Beragama Berbasis Humanisme Religius untuk Menyikapi Politik Identitas bagi Mahasantri di Perguruan Tinggi Pesantren Jember
DOI:
https://doi.org/10.58577/dimar.v6i1.260Keywords:
Mahasantri, Religious Moderation, Identity PoliticsAbstract
Pondok Pesantren (PP) is the first traditional Islamic educational institution in Indonesia. In the run-up to elections, PP often becomes a political commodity and a target planted to get votes and have a boarding school, where many students live in Islamic boarding schools (mahasantri). The focus of this research is how to internalize the values of religious moderation based on religious humanism in responding to identity politics for students of the IAI Al-Qodiri Jember Islamic Education Study Program? And to describe the focus of the research, the researcher used a qualitative research method with a phenomenological approach, Porposive Sampling was used to determine informants and data analysis used interpretive phenomenological analysis (IPA). From the use of the above method, the research results show that: Internalization of religious moderation values based on religious humanism in responding to identity politics for students of the IAI Al-Qodiri Jember Islamic Religious Education Study Program through 1) vision and mission, 2) curriculum and 3) interaction social.
References
Ahmad Calam dan Qurniati A. “Merumuskan Visi Dan Misi Lembaga Pendidikan.” Jurnal Ilmiah Saintik 15, no. 1 (2016).
Aminatul Zahro. Total Quality Managemen Teori Dan Praktek Manajemen Untuk Mendongkrak Mutu Pendidkan. Yogyakarta: Arruzzmedia, 2014.
Anang Dony Irawan, None, None Lady Nur Adibah, and None Dyonny Infans Viri Toniek. “Pancasila Sebagai Ideologi Yang Khas Dan Identitas Bangsa Indonesia.” Pacivic Jurnal Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan 3, no. 1 (2023): 11–21. https://doi.org/10.36456/p.v3i1.7191.
Anisa, Citra, and Rahmatullah Rahmatullah. “Visi Dan Misi Menurut Fred R. David Perspektif Pendidikan Islam.” Journal EVALUASI 4, no. 1 (March 7, 2020): 70. https://doi.org/10.32478/evaluasi.v4i1.356.
Arikunto, Suharsimi. Prosedur Penelitian Suatu Praktek,. Jakarta: Reneka Cipta, 2020.
Edward Sallis. Total Quality Management in Education : Manajemen Mutu Pendidikan. Cet.16. Yogyakarta: Ircisod, 2012.
Elly M. Setiadi & Usman Kolip. Pengantar Sosiologi. Jakarta: Prenada, 2011.
Faruq, Muhammad Hamzah Al, and Supriyanto Supriyanto. “Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Guru.” Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan 5, no. 1 (October 3, 2020): 68. https://doi.org/10.26740/jdmp.v5n1.p68-76.
Firdaus, Fauzan Akmal, and Husni Husni. “Desain Kurikulum Perguruan Tinggi Pesantren Dalam Mewujudkan Pendidikan Yang Bekualitas.” Tsamratul Fikri | Jurnal Studi Islam 15, no. 1 (2021): 83. https://doi.org/10.36667/tf.v15i1.703.
Hariwibowo, Rio. “Analisis Visi Dan Misi Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Mulawarman.” KINERJA 15, no. 2 (August 26, 2018): 76. https://doi.org/10.29264/jkin.v15i2.4035.
Helaluddin. “Mengenal Lebih Dekat Dengan Pendekatan Fenomenologi: Sebuah Penelitian Kualitatrif,” 7, 2019.
Hutabarat, Dany Try Hutama, Ajeng Alda Sari, Anggun Wella, Anzas Elfindra, Firman Febrian Lubis, Faras Musyarih MHD, Fadillah Asmuni MPR, and Siti Rahmadani. “Pendidikan Pancasila: Negara, Agama, Dan Warga Negara.” Jurnal Riset Pendidikan Dan Pengajaran 1, no. 1 (2022): 1–14. https://doi.org/10.55047/jrpp.v1i1.202.
Imam Machali dan Ara Hidayat. The Handbook Of Education Managemen Teori Dan Praktik Pengolahan Sekolah/Madrasah Di Indonesia. Jakarta: Kencana, 2016.
Lalu Moh. Fahri & Lalu A. Hery Qusyairi. “Interaksi Sosial Dalam Proses Pembelajaran.” PALAPA : Jurnal Studi Keislaman Dan Ilmu Pendidikan 7, no. 1 (2019).
M. Jack. Sosiologi: Konsep, Teori, Dan Metode. Jakarta: Mitra Wacana Media, 2015.
Mahpudin. “Kebangkitan Politik Identitas Dalam Proses Demokratisasi Di Indonesia Pasca Orde Baru.” Jurnal Sosial Politik 7, no. 2 (2021): 148–60. https://doi.org/10.22219/sospol.v7i2.10781.
Minan, Muh. “PRAKTIK KEPEMIMPINAN TRANFORMASIONAL DALAM MENINGKATKAN KOMPETENSI KEPRIBADIAN GURU PERSPEKTIF AL-QUR’AN.” Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam 1, no. 1 (October 29, 2019): 177–96. https://doi.org/10.36671/andragogi.v1i1.53.
Muhamad Syaikhul Alim, Achmad Munib. “Aktualisasi Pendidikan Moderasi Beragama Di Madrasah.” Jurnal Pendidikan Agama Islam Universitas Wahid Hasyim 9, no. 2 (2021).
Mukhoyyaroh, Nurul Badi’, and Iskandar Yusuf. 2024. “Implementasi Pendidikan Karakter Kemandirian Di Ponpes Terpadu Al-Mujahidin Balikpapan”. Journal of Educational Research and Practice 2 (1). Tulungagung, Indonesia:30-38. https://doi.org/10.70376/jerp.v2i1.88.
Nana Syaodih Sukmadinata. Dasar- Dasar Pengembangan Kurikulum Perguruan Tinggi. (Makalah Dalam Lokakarya Pengembangan Kurikulum Berbasis Kompetensi. Bandung: IAIN Sunan Gunung Djati, 2003.
Nurdin, Syfruddin. “Pengembangan Kurikulum Dan Rencana Pembelajaran Semester (RPS) Berbasis KKNI Di Perguruan Tinggi.” Murabby: Jurnal Pendidikan Islam 1, no. 2 (July 3, 2019): 140–47. https://doi.org/10.15548/mrb.v1i2.305.
Nurlela, Ela, and Dindin Solahudin. “Manajemen Pelatihan Dasar Kepemimpinan Santri Dalam Pembentukan Jiwa Kepemimpinan.” Tadbir: Jurnal Manajemen Dakwah 1, no. 1 (March 30, 2016): 85–101. https://doi.org/10.15575/tadbir.v1i1.129.
Panjaitan, Firman, and Novi Aling Purba. “Dialog Kehidupan Ayub Memproklamirkan Kemahakuasaan Allah Dalam Bentuk Keadilan Dan Kebenaran.” Jurnal Efata Jurnal Teologi Dan Pelayanan 8, no. 1 (2022): 36–48. https://doi.org/10.47543/efata.v8i1.49.
Permenristekdikti 44 Tahun 2015. “Peraturan Menteri Riset, Teknologi, Dan Pendidikan Tinggi Republik Indonesia Nomor 44 Tahun 2015 Tentang Standar Nasional Pendidikan Tinggi.” Jakarta, 2015.
Purnomo, Sutrimo. “PENGEMBANGAN SASARAN, VISI DAN MISI HUBUNGAN MASYARAKAT DI LEMBAGA PENDIDIKAN BERBASIS KEPUASAN PELANGGAN.” Jurnal Kependidikan 3, no. 2 (February 17, 2017): 52–69. https://doi.org/10.24090/jk.v3i2.899.
Putra, Bayu Karunia, and Iradhad Taqwa Sihidi. “Keterlibatan Negara Dan Masyarakat Sipil Dalam Proses Menuju Demokratisasi Di Indonesia.” Hukum Responsif 13, no. 2 (2022): 69. https://doi.org/10.33603/responsif.v13i2.7360.
Ritonga, Muslimin, and Raegen Harahap. “Keterlibatan Selebriti Pasca Parliamentary Threshold Dalam Kontestasi Politik Elektoral Di Indonesia.” Jurnal Pemerintahan Dan Politik 8, no. 3 (2023): 238–45. https://doi.org/10.36982/jpg.v8i3.3320.
Soerjono Soekanto. Sosiologi Suatu Pengantar. Jakarta: PT Raja Grafindo, 2016.
Tanković, Ana Čuić. “Defining Strategy Using Vision and Mission Statements of Croatian Organizations In Times Of Crisis.” Economic Research-Ekonomska Istraživanja 26, no. sup1 (January 9, 2013): 331–42. https://doi.org/10.1080/1331677X.2013.11517655.
Taufiq, Firmanda, and Ayu Maulida Alkholid. “Peran Kementerian Agama Dalam Mempromosikan Moderasi Beragama Di Era Digital.” Jurnal Ilmu Dakwah 41, no. 2 (2021): 134–47. https://doi.org/10.21580/jid.v41.2.9364.
Windaningrum, Fadillah. “Analisis Relevansi Visi, Misi, Tujuan, Dan Kurikulum Antara SMKN 1 Kedawung Sragen Dan SMKN 1 Bawen Semarang.” AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan Islam 17, no. 2 (December 13, 2019): 123–40. https://doi.org/10.35905/alishlah.v17i2.1017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Noga Riza Faisol

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.